اگر روانکار درست و استاندارد و مناسب موتور را استفاده کنید، از فشار آوردن بیهوده به موتور و نگهداشتن آن در دورهای بالا برای مدت طولانی بپرهیزید، از دنده معکوسهای ناگهانی که باعث ایجاد تنش شدید در اجزا میشود بپرهیزید و سیستم خنککاری (فن و رادیاتور و کولانت و ترموستات و واترپمپ ) را بهصورت مرتب کنترل کنید، مطمئن باشید که اجزای داخلی موتور و بهخصوص پیستون و شاتون و رینگ پیستون و گژنپین عمری بسیار طولانی خواهند داشت. پیستون های آلومینیومی در نتیجه افزایش دما بیشتر از سیلندر های چدنی منبسط می شوند و همین امر ممکن است سبب از بین رفتن خلاصی پیستون شود.پیستون از جدار سیلندر بیشتر گرم می شود و همین امر سبب می شود که باز هم بیشتر انبساط یابد.اما اگر کف پیستون خیلی داغ شود ممکن است سبب خود سوزی شود در نتیجه ترتیب احتراق به هم می خورد و ممکن است موتور آسیب ببیند. وقتی پیستون اتاقک بیضوی سرد است ، شکل بیضوی دارد.وقتی این نوع پیستون گرم می شود دامنه پیستون انبساط می یابد و پیستون گرد می شود.

دامنه پیستون گاهی قطر کمتری نسبت به تاج دارد. پیستون با سر صاف: سطح تاج این پیستون ها صاف و یک دست است. به همین راحتی , اگر پیستون نبود , قدرتی هم تولید نمیشد زیرا قطعهای وجود نداشت تا بتواند سوخت را متراکم و سپس این روند را انجام دهد , پس پیستون ماشین در این حد مهم و ضروری است . شاتون هرچقدر کوتاهتر باشد میتواند سیکل را سریعتر تمام کرده یا به اصطلاح غیرفنی , piston 125 ts بتواند از پایین سیلندر سریعتر به بالا حرکت کرده و سوخت را متراکمتر کند . شما به هنگام استارت زدن و یک نیش گاز با 50 متر حرکت روی باند میتوانید پرواز کرده و یک خودروی پرنده داشته باشید . هواپیما برای حرکت روی باند و آماده شدن برای پرواز نیاز به یک موتور و گیربکس دارد . پیستون موتور باید بتواند دمای 6000 درجه سلسیوس را به راحتی تحمل کند . در حرکت انبساط تا ۱۸۰۰۰ نیوتون (۴۰۰۰ پوند) نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود.وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید این اتفاق در هر سیلندر ۳۰ تا ۴۰ بار در ثانیه رخ می دهد.دمای کف پیستون به ۲۲۰۰ درجه سانتی گراد(۴۰۰۰ درجه فارنهایت) یا بیشتر می رسد.

پیستون های بیضی شکل که برای جلوگیری از چسپیدن پیستون به سیلندر(گریپاژ)ساخته می شود با ابعاد خاصی طرح می گردد.به طوری که در دیده می شود قطر پیستون که در محور تکیه گاه گژن پین قرار دارد به اندازه۰۰۶/۰ اینچ یا ۱۵/۰ میلیمتر از قطر دیگر کوچکتر است و قطر پیستون در روی محور ۴۵ درجه ای نسبت به محور ۰۰۳٫۰ اینچ یا ۰۷۵/۰ میلیمتر کوچکتر از بزرگترین قطر پیستون است. استفاده ناصحیح از پیستون و مشتقاتش میتواند از مواردی مانند مشکل در سیستم روغنکاری، استفاده از روغن نامناسب برای خودرو، وجود مشکل در سیستم خنککاری و رانندگی با دور موتور بالا به مدت طولانی نشات بگیرد. بهترین پیستون موتور برای ماشین مسابقهای چیست ؟ همانطور که متوجه شدید بهترین پیستون برای ماشینهای آفرود , piston 4g63 size پهن و دارای شاتون بلند است . میل لنگ خودرو نیز به اندازه تعداد سیلندرهای یک خودرو ، ظرفیت پذیرش شاتون را خواهد داشت ، در شکل زیر ، پیستون ، شاتون و میل لنگ یک خودرو 4 سیلندر را مشاهده می کنید. اندازه های مختلف یک پیستون نمونه وار در شکل زیر داده شده است. بدیهی است که در بلوک سیلندر یک خودرو ، به تعداد پیستون های آن بوش سیلندر تعبیه شده است بنابراین هرچقدر تعداد پیستون های یک خودرو بیشتر شود ، حجم و اندازه بلوک سیلندر آن خودرو نیز افزایش پیدا می کند.

مثلا اگر گفته شود خودرویی ۴ سیلندر است ، بلوک سیلندر آن ظرفیت قرارگیری ۴ پیستون داخل آن را دارا است. در بعضی از پیستون ها کف پیستون فنجانی یا فرورفتگی جای سوپاپ دارد که وقتی سوپاپ ها باز می شوند می توانند در آن حرکت کنند.در بعضی دیگر از پیستون ها سر پیستون گنبدی یا به شکل های دیگر است تا تلاتم در محفظه احتراق افزایش یابد. وقتی تسمه تایم ببرد، ریتم باز و بسته شدن سوپاپ ها بهم میریزد و اگر دور موتور بالا باشد، بسته به طراحی موتور به احتمال زیاد سوپاپ با سطح رویی پیستون برخورد میکند و غیر از شکسته شدن خود سوپاپ باعث آسیب دیدن پیستون هم میشود. در شکل زیر یک سیستم چهار سیلندر نشان داده شده که در هر سیلندر آن چهار سوپاپ استفاده شده است. در شکل زیر چند نمونه رینگ پیستون را مشاهده می کنید. در شکل بالا فشار ناشی از احتراق سبب می شود که پیستون در حال حرکت به سمت بالا وقتی به نقطه مرگ بالایی نزدیک می شود اندکی به طرف راست کج شود.در نتیجه سر پایینی سطح فشار گیر اصلی با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.پس از آنکه پیستون از نقطه مرگ بالایی گذشت،صاف می شود.در این هنگام سطح فشار گیر اصلی به طور کامل با جداره سیلندر تماس پیدا می کند.این تماس نوعی عمل روبشی است که زدن پیستون را به حد اقل می رساند.در نتیجه همین عمل موتور آرام تر کار می کند و دوام پیستون افزایش پیدا می کند.زدن پیستون معمولا فقط در موتور های کهنه ای مشاهده می شود که جدار سیلندر های آنها ساییده شده و دامنه پیستون آنها ساییده و یا شکسته شده است.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون یورو 4 بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

ایندکسر